Tuesday, November 4, 2008

Politics 2.0

Legalább négyszer olyan erősek vagyunk a weben, mint a McCain kampány. Lemostuk őket, nagyon durván! - dicsekszik a cimbora aki még a kampányigazgató David Axelrodral együtt érkezett 21 hónapja az Obama kampány csapatába. Kutatóként dolgozott, fókuszcsoportokat vezetett, most a webes erőfeszítésen kamatoztatta energiáit az utolsó hónapokban.

A TV megjelenése óta (1960, JFK-Nixon tv-vita) most figyelhetjük meg újra a folyamatot, ahogy a technológia átrajzolja minden fronton a kampány-térképet. Egy ad hoc gyűjtés arról, hol az izgalom:

- terepmunka: az, hogy 40 éve republikánus államok (igértem, hogy erről még írok, fogok is :)) megnyilnak a demokraták előtt, ahhoz az is kell, hogy technológia segítségével elképesztő színvonalúra és hatékonyságra emelték a szervezést. Aki be akar, be tud kapcsolódni, meg tudja tudni azonnal, hol van rá szükség, hova kell menni, mikor, egy óriási csapatot alkotó kis csapatok egyikében ajtókon kopogtat, telefonál, szervez. A hírek szerint 10 millió ajtón kopogtatott be az Obama kampány csapata csak vasárnap, és több mit 13 millió embert hivtak fel aktivisták. (McCainék a régi technológiát használják és felvételről riogatják a demokratákkal a még bizonytalan(nak hitt) választókat)

- üzenetek eljutattása és megbeszélése: videók, blogok, civil újságírók - nem voltak még négy éve, vagy éppen színreléptek. 2,3 millióan vannak a Facebookon az Obama-hívek, a CNN folyamatosan gyűjti a civil iReporterek anyagait, a Huffington Post is grassrootsban működik, Youtube 4 éve nem létezett..

- adománygyűjtés: június 9-én iratkoztam fel a my.barackobama.com-on az emailes listára, azóta 129 emailt kaptam. 145 nap alatt. Mindegyik különböző volt, a feladó néha Michelle, néha Barack, néha David Plouffe, a kampány manager, vagy épp Joe Biden. Ezekből 128 arról szólt, hogy adjak pénzt, de ezt szépen megfogalmazva, képekkel videókkal kiegészitve, profin. Ezekkel az emailekkel 660 milló dollárt, mai árfolyamon 132 milliárd forint. Az utolsó arról szólt: nna most menj szavazni! :)

Azt mesélte az Obama kampánymunkás, hogy az élőmunka mellett robotokat is nagy számban bevetettek a neten. A robot név nyilván túl hosszú (lásd még: weblog) ezért csak botoknak hivott kis programocskák figyelik, ha megjelenik egy új kampányvideó a McCain táborból, azt azonnal (akár egy hús-vér felhasználó) "megnézi" majd "megnéz" rögtön még sok, a kulcsszavak alapján erre feleselő Obama-videót is. Így amikor majd Te megnézed, kedves olvasó, akkor ott lesz jó néhány kapcsolt Obama video azonnal.

Ugyanígy pörgetik a google-t. Ha pl megjelenik egy új Jeremiah Wright ügyeivel foglalkozó oldal, akkor botok azonnal riadót fújnak, és elkezdik belinkelni az oldalt a megfelelő Obama oldalon. Igy ha rákeresel a nyugdíjas tiszteletes nevére, ott lesz a magyarázat is.

Ha Obama nyer, azt nem mondhatjuk ki, hogy a technológia miatt nyert. De azt igen, hogy e technológiák nelkül nem nyerhetett volna.

No comments: